免費論壇 繁體 | 簡體
Sclub交友聊天~加入聊天室當版主
分享
返回列表 回復 發帖

<專有名詞之19> 常見財務報表 Balance Sheet

<專有名詞之19> 常見財務報表

Balance Sheet
By WILL KENTON






Reviewed by DAVID KINDNESS


Updated Mar 1, 2021


Balance Sheet


The balance sheet is a report of a company's financial worth in terms of book value. It is broken into three parts to include a company’s assets, liabilities, and shareholders' equity. Short-term assets such as cash and accounts receivable can tell a lot about a company’s operational efficiency. Liabilities include its expense arrangements and the debt capital it is paying off. Shareholder’s equity includes details on equity capital investments and retained earnings from periodic net income. The balance sheet must balance with assets minus liabilities equaling shareholder’s equity. The resulting shareholder’s equity is considered a company’s book value. This value is an important performance metric that increases or decreases with the financial activities of a company.



Income Statement(損益表)


The income statement breaks down the revenue a company earns against the expenses involved in its business to provide a bottom line, net income profit or loss. The income statement is broken into three parts which help to analyze business efficiency at three different points. It begins with revenue and the direct costs associated with revenue to identify gross profit. It then moves to operating profit which subtracts indirect expenses such as marketing costs, general costs, and depreciation. Finally it ends with net profit which deducts interest and taxes.


Basic analysis of the income statement usually involves the calculation of gross profit margin, operating profit margin, and net profit margin which each divide profit by revenue. Profit margin helps to show where company costs are low or high at different points of the operations.


Cash Flow Statement(現金流量表)

The cash flow statement provides an overview of the company's cash flows from operating activities, investing activities, and financing activities. Net income is carried over to the cash flow statement where it is included as the top line item for operating activities. Like its title, investing activities include cash flows involved with firmwide investments. The financing activities section includes cash flow from both debt and equity financing. The bottom line shows how much cash a company has available.




一、償債能力分析
  償債能力是指企業償還到期債務(包括本息)的能力。償債能力分析包括短期償債能力分析長期償債能力分析


  (一)短期償債能力分析

  短期償債能力是指企業流動資產流動負債及時足額償還的保證程度,是衡量企業當前財務能力,特別是流動資產變現能力的重要標誌。


  企業短期償債能力分析主要採用比率分析法,衡量指標主要有流動比率速動比率現金流動負債率。


  1、流動比率
  流動比率是流動資產與流動負債的比率,表示企業每元流動負債有多少流動資產作為償還的保證,反映了企業的流動資產償還流動負債的能力。其計算公式為:
  流動比率=流動資產÷流動負債
  一般情況下,流動比率越高,反映企業短期償債能力越強,因為該比率越高,不僅反映企業擁有較多的營運資金抵償短期債務,而且表明企業可以變現的資產數額較大,債權人的風險越小。但是,過高的流動比率並不均是好現象。


  從理論上講,流動比率維持在2:1是比較合理的。但是,由於行業性質不同,流動比率的實際標準也不同。所以,在分析流動比率時,應將其與同行業平均流動比率,本企業歷史的流動比率進行比較,才能得出合理的結論。


  2、速動比率
  速動比率,又稱酸性測試比率,是企業速動資產與流動負債的比率。其計算公式為:
  速動比率=速動資產÷流動負債
  其中:速動資產=流動資產-存貨
  或:速動資產=流動資產-存貨-預付賬款-待攤費用
  計算速動比率時,流動資產中扣除存貨,是因為存貨在流動資產中變現速度較慢,有些存貨可能滯銷,無法變現。至於預付賬款和待攤費用根本不具有變現能力,只是減少企業未來的現金流出量,所以理論上也應加以剔除,但實務中,由於它們在流動資產中所占的比重較小,計算速動資產時也可以不扣除。


  傳統經驗認為,速動比率維持在1:1較為正常,它表明企業的每1元流動負債就有1元易於變現的流動資產來抵償,短期償債能力有可靠的保證。


  速動比率過低,企業的短期償債風險較大,速動比率過高,企業在速動資產上占用資金過多,會增加企業投資機會成本。但以上評判標準並不是絕對的。


  3、現金流動負債比率
  現金流動負債比率是企業一定時期的經營現金凈流量與流動負債的比率,它可以從現金流量角度來反映企業當期償付短期負債的能力。其計算公式為:
  
現金流動負債比率=年經營現金凈流量÷年末流動負債
  式中年經營現金凈流量指一定時期內,由企業經營活動所產生的現金及現金等價物的流入量與流出量的差額。
  
該指標是從現金流入和流出的動態角度對企業實際償債能力進行考察。用該指標評價企業償債能力更為謹慎。該指標較大,表明企業經營活動產生的現金凈流量較多,能夠保障企業按時償還到期債務。但也不是越大越好,太大則表示企業流動資金利用不充分,收益能力不強。


  (二)長期償債能力分析
  長期償債能力是指企業償還長期負債的能力。它的大小是反映企業財務狀況穩定與否及安全程度高低的重要標誌。其分析指標主要有四項。


  1、資產負債率
  資產負債率又稱負債比率,是企業的負債總額資產總額的比率。它表示企業資產總額中,債權人提供資金所占的比重,以及企業資產對債權人權益的保障程度。其計算公式為:
  資產負債率=(負債總額÷資產總額)×100%
  資產負債率高低對企業的債權人和所有者具有不同的意義。
  債權人希望負債比率越低越好,此時,其債權的保障程度就越高。
  對所有者而言,最關心的是投入資本的收益率。只要企業的總資產收益率高於借款的利息率,舉債越多,即負債比率越大,所有者的投資收益越大。
  一般情況下,企業負債經營規模應控制在一個合理的水平,負債比重應掌握在一定的標準內。


  2、產權比率
  產權比率是指負債總額與所有者權益總額的比率,是企業財務結構穩健與否的重要標誌,也稱資本負債率。其計算公式為:
  負債與所有者權益比率=(負債總額÷所有者權益總額)×100%
  該比率反映了所有者權益對債權人權益的保障程度,即在企業清算時債權人權益的保障程度。該指標越低,表明企業的長期償債能力越強,債權人權益的保障程度越高,承擔的風險越小,但企業不能充分地發揮負債的財務杠桿效應

  3、負債與有形凈資產比率
  負債與有形凈資產比率是負債總額與有形凈資產的比例關係,表示企業有形凈資產對債權人權益的保障程度,其計算公式為:
  負債與有形凈資產比率=(負債總額÷有形凈資產)×100%
  有形凈資產=所有者權益-無形資產-遞延資產
  企業的無形資產、遞延資產等一般難以作為償債的保證,從凈資產中將其剔除,可以更合理地衡量企業清算時對債權人權益的保障程度。該比率越低,表明企業長期償債能力越強。


  4、利息保障倍數
  利息保障倍數又稱為已獲利息倍數,是企業息稅前利潤利息費用的比率,是衡量企業償付負債利息能力的指標。其計算公式為:
  利息保障倍數=稅息前利潤÷利息費用
  上式中,利息費用是指本期發生的全部應付利息,包括流動負債的利息費用,長期負債中進入損益的利息費用以及進入固定資產原價中的資本化利息。
  利息保障倍數越高,說明企業支付利息費用的能力越強,該比率越低,說明企業難以保證用經營所得來及時足額地支付負債利息。因此,它是企業是否舉債經營,衡量其償債能力強弱的主要指標。


  若要合理地確定企業的利息保障倍數,需將該指標與其它企業,特別是同行業平均水平進行比較。根據穩健原則,應以指標最低年份的數據作為參照物。但是,一般情況下,利息保障倍數不能低於1。



凡事唯有投入,結果才能深入; 凡事唯有付出,結果才能傑出;
凡事唯有磨鍊,結果才能熟練; 凡事唯有不煩,結果才能不凡。
能與智者同行,你會不同凡響; 能與高人為伍,你能登上巔峰。
你雖不能改變環境,但卻可以轉換心境;你雖不能樣樣勝利,但卻可以事事盡力。
Dr. Chao Yuang Shiang (PH.D in management), Assistant professor,Dep.of Finance,Nanhua University,Taiwan.
website:amazon.com/author/drchao
返回列表 回復 發帖